I JORNADES DE CONSERVACIÓ I RESTAURACIÓ DE PATRIMONI

El passat 21 i 22 de juny el Taller d'Ocupació es va traslladar a Morella per a participar en les    Primeres Jornades de Conservació i Restauració de Patrimoni, organitzades per la Fundació Blasco de Alagón.
El primer dia la jornada va transcórrer en el centre CEDES de Morella, on ens van explicar els diferents treballs realitzats pels membres la Fundació Blasco de Alagón i d'altres col·laboradors.


Ana Cañizares, que s'encarrega de la direcció tècnica del Taller de Restauració de la Fundació Blasco de Alagón, ens va parlar de la restauració de l'escala d'accés al cor de l'església Arxiprestal Sta. Maria la Major de Morella.
Curiós és el fet de que abans de la seua restauració, aquesta tenia un aspecte ennegrit que feia pensar als visitants que podia ser inclús de fusta!
Res més lluny de la realitat, l'escala està construïda en pedra i baix de tota la capa de pols, restes de fum i cera, va aparèixer la seua policromia original, que l'equip de restauració va traure a la llum amb molt de treball i moltes anècdotes. Una que ens va cridar molt l'atenció fou el fet que a meitat escala, el fons d'un relleu va aparèixer blanc, i es pensaven que potser havien usat un producte massa fort que s'havia menjat la policromia. Finalment, van poder comprovar que a partir d'aquella imatge cap al més amunt de l'escala, els relleus eren obra d'un escultor diferent, italià, l'estil del qual seguia uns paràmetres de llums i ombres usant tonalitats molt distintes a l'autor anterior.



Verónica Badenas, professora del Taller d'Ocupació, ens va explicar com van restaurar i van conservar el “Crist del Asilo” de Benicarló. Una vegada més, el mon de la restauració ens va sorprendre, ja que a aquesta escultura que suposadament era de fàbrica relativament recent, li van fer radiografies per a traure informació al voltant dels possibles ferros al seu interior, capes de pintura o afegits en certes parts, etc.
Gràcies a tot açò, es va saber finalment que la imatge era molt més antiga del que es pensava i es va poder recuperar el seu antic esplendor. Al mateix temps, una pinzellada de misteri quedà per a sempre amb el Crist, ja que en una de les radiografies es podia vore una petita medalla a la part on tindria el cor, dins de la fusta, lloc on l'equip de restauració no va poder accedir per comprovar què era realment allò.

Fran Medina, tècnic en restauració, i Rafel Ferreres, pica-pedrer, ens van parlar sobre la restauració, conservació i com fan les rèpliques dels peirons.
La comarca dels Ports és molt rica en aquest tipus de bens, però a pesar d'això és un mon un poc desconegut per a nosaltres. Va ser molt interessant conèixer de primera ma com treballa aquest equip i vore que podem aconseguir algun dia fer treballs tan interessants com aquestos.

                                             
Aurora Rubio Misfud, tècnic de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració, ens va parlar sobre la seva experiència laboral en el camp de la restauració, ens va explicar com restaurar i conservar la pintura mural amb un exemple ben conegut com les pintures de la creu coberta de La Balma.

Tots ells ens van mostrar fotografies inicials, del procés de restauració i finals per a que poguérem veure totes les actuacions realitzades.

Per finalitzar vam visitar la Fàbrica Giner on ens van mostrar el Taller de Restauració de la Fundació Blasco de Alagón i l'Exposició Carbó i Dinosaures.



El dia següent vam fer visites guiades per Morella.

A primera hora del matí vam anar a l'ermita de la Puritat on Guillermo Adell, professor del taller d'ocupació, ens va explicar totes les intervencions que havien fet allí i el que encara quedava per fer. El que més ens va sorprendre és que l'empedrat, que ara està tapat per a protegir-lo, tenia les pedres col·locades de tal manera que formaven un laberint el qual desembocava al centre de l'ermita.


Posteriorment, ens va guiar fins l'ermita de Sant Joan, on vam poder pujar fins la part més alta de l'edifici  i ens va ensenyar com estan fetes les voltes per la part de dalt, ja que ell havia participat en la seva restauració. Allí també vam poder vore  les restes de policromia de les antigues bigues de l'església.


Les voltes vistes des de baix són sorprenents ja que conserven les pintures en molt bon estat.

Després vam visitar el castell, on Carles Sangüesa, director del castell, muralles i museus de Morella, ens va explicar la història i les diferents intervencions que ha sofert aquest.


Ja per finalitzar vam poder vore l'escala d'accés al cor de l'església Arxiprestal Sta. Maria la Major de Morella in situ, per a observar el que un dia abans ens havien explicat.

Si voleu vore l'àlbum de fotos de les jornades, punxeu al següent enllaç:
Àlbum de fotos Jornades

No hay comentarios:

Publicar un comentario